top of page
חיפוש
ד"ר אדוה דרור

מה בין אבחנות פסיכיאטריות לזהות מינית וזהות מגדרית

עודכן: 4 באוג׳ 2019

בשנת 1973,כתוצאה ממאמצים של ארגון הפסיכולוגים האמריקני, הוסרה האבחנה 'הומוסקסואליות' מן ה- DSM, ספר האבחנות הפסיכיאטרי. הסרה זו, היתה קריטית שכן הסירה את תווית 'חולה הנפש' מאדם הומוסקסואל.

במקביל, התרחשו שינויים חברתיים רבים באותם שנים ומאבקים גוברים למען זכויות הפרט וזכויות מיעוטים.

הומוסקסואלים התחילו להתארגן פוליטית ולדרוש הכרה בזכויות שלהם לקיים אורח חיים הומוסקסואלי. המאבק נסב בראש ובראשונה לביטול החקיקה כנגד הפרקטיקה המינית ההומוסקסואלית ובסופו של דבר החקיקה הוסרה באופן הדרגתי בכל המדינות המערביות.

בין היתר על רקע ההסרה של הומוסקסואליות מן ה-DSM והכנסת האבחנה GID. בשנת 1980 הוכנסה לספר האבחון הפסיכיאטרי ה- DSM האבחנה GID (Gender Identity Disorder) בנוסף לאבחנה טרנסווסטייט שהיתה קיימת בו כבר קודם לכן. אבחנה זו הנציחה את התיוג של טרנסקסואלים כסובלים ממחלה נפשית, או בבמילים אחרות, המערכת הרפואית לא הכירה באפשרות שטרנסקסואל יהיה אדם נורמלי ובריא.


עם זאת, לאחר לחץ רב ומאבקים מצד הקהילה, בשנת 2013 שונתה האבחנה ב-DSM-5 מ- GID ל- Gender Dysphoria, אבחנה ששמה דגש על המצוקה הרגשית שיכולה להיווצר סביב הפער בין המגדר המבוקש לבין המגדר ששויך לאדם עם לידתו לפי המין הביולוגי שלו. לשינוי זה יש חשיבות גדולה מאוד, כי הוא מבטא את ההבנה שטרנסקסואליות לכשעצמה היא לא הפרעה נפשית אלא שההשלכות שיש להתמודדות איתה יכולות להביא למצוקה נפשית.

190 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Commentaires


bottom of page