top of page
חיפוש
  • ד"ר אדוה דרור

מילון מושגים וזהויות גאות - סלנג

עודכן: 4 באוג׳ 2019

הטרונורמטיביות (Heteronormativity)

ההנחה של בני אדם או של מוסדות שכולם הינם הטרוסקסואלים.


טרנספוביה (Transphobia)

פחד, אפליה כלפי, או שנאה כלפי טרנסג'נדרים והקהילה הטרנסג'נדרית.


סיסג'נדר (Cisgender)

זהו מונח המאגד בתוכו מספר סוגים של תפיסות זהות מגדרית, שבמסגרתן חווים אנשים התאמה בין המגדר שלהם לבין המין והמגדר שניתנו להם בלידתם. בלידה קובעים את מין היילוד (לרוב על פי אברי המין החיצונים) או במקרה של אינטרסקס (אדם בעל אברי מין זכריים ונקביים גם יחד) , לעתים קרובות מבצעים ניתוח כדי שיתאים לאחד המינים – זכר או נקבה. בהתאם להחלטה זו, נהוג בחברה לקבוע גם מה המגדר של היילוד על פי החוקיות הבאה: זכר-בן-גבר ונקבה-בת-אישה. סיסג'נדרים הם אלו שימשיכו להגדיר את עצמם על פי ההגדרות שנקבעו כאשר נולדו, זאת בניגוד לטרנסג'נדרים, שיערערו על הקביעה הזו.


קוויר (Queer)

משמש כמונח מטרייה לתאר אנשים אשר אינם מזדהים כהטרוסקסואלים. נועד גם לתאר אנשים בעלי זהות מגדרית שאינה נורמטיבית או כשיוך פוליטי.


ג'נדרקוויר (Genderqueer)

תווית לאדם אשר אינו מזדהה כגבר או אישה על פי התפישה הבינארית שלהם. לחילופין, זהו מונח מטריה עבור זהויות לא קונפורמיות או לא בינאריות רבות: ביג'נדר- גבר ואישה בו זמנית.


פאנג'נדר

כל מגדריים. א-ג'נדר, ג'נדרפלואיד ועוד. אין מדובר בהכרח במראה חיצוני או גופני, אלא בתפישה אישית בלבד, גם אם במקרים מסוימים המגדר בא לידי ביטוי באופן חיצוני או גופני. קיימים ג'נדרקווירים שנראים כפי שמקובל להיראות בחברה הכוללת, ואחרים שנראים כבין המגדרים, כבלתי ניתנים לתיוג, כבעלי מגדר שאינו תואם את מינם הביולוגי, או אפשרויות אחרות.


מגדר לא קונפורמי (gender non-conforming)

הופעה והבעה מגדרית אשר מעידה על תצוגה בלתי מסורתית (גבר נשי או אישה גברית). לחילופין מתאר זהות של אדם אשר נמצא מחוץ לבינאריות המגדרית.


פלואידי (Fluid)

לרוב מצורף למונח נוסף, כמו ג'נדר פלואיד או מיניות פלואידית. מתאר זהות מגדרית או/וגם מינית אשר יכולה להשתנות לאורך זמן בין או בתוך אוסף אפשרויות קיימות.


בוי (Boi)

אדם אשר נולד כנקבה ואשר אינו מזדהה כנשי, נקבה, בת או אישה. יש בויז שהם טרנסג'נדרים או אינטרסקס. כמעט תמיד בויז יזדהו כלסביות, או/וגם כדייקיות או/וגם כקוויריות. רבים מהבויז שהם טרנסג'נדרים, הם גם ג'נדרקווירים או לא בינאריים (כאשר אלו בפני עצמם משתייכים לקשת הטרנסג'נדרית), או שיכולים להזדהות כאדם סיס (cis) או כגבר טרנס אך עדיין לא יציגו נראות גברית או נשית בינארית.

א-ג'נדר (Agender)- אדם ללא (או עם מעט מאוד) קשר למערכת המגדרית המסורתית ושאינו מתיישר עם אף אחת מן התפיסות של גבר או אישה. אדם אשר רואה עצמו/ה כמתקיים ללא מגדר.

אנדרוגינוס/אנדרוגני (Androgynous/Androgyny)

1. ביטוי מגדרי בו יש אלמנטים משולבים של גבריות ונשיות/

2. אדם אשר מינו/ה הביולוגי אינו בולט לעין. 3. אדם אשר דוחה מעליו לחלוטין לתפקידים מגדר.


דראג קינג (Drag king)

אדם אשר מציג גבריות באופן תיאטרלי.


דראג קווין (Drag queen)

אדם אשר מציג נשיות באופן תיאטרלי.


טרנס* (Trans*)

מונח מטרייה המכיל בתוכו קשת של זהויות אשר חותרות תחת נורמות חברתיות מגדריות ובעיקר זהויות לא בינאריות, נשים טרנסג'נדריות וגברים טרנסג'נדרים.


בוץ' (Butch)

אדם אשר נולד נקבה ומזדהה כגברי, בין אם פיזית, שכלית או רגשית.

פמית (Femme)

אדם אשר נולד כנקבה ומזדהה כנשית, בין אם פיזית, שכלית או רגשית. פעמים רבות, הגדרה זו משמשת לתאר נשים קוויריות בעלות נראות נשית.


דייק (Dyke)

לסבית בעלת נראות גברית.


דמיג'נדר (Demigender)

הזדהות חלקית עם אחד המגדרים. בהתאמה דמי גירל (Demi girl) הזדהות חלקית עם המגדר אישה.


ביסקסואל (Bisexual)

אדם אשר רגשית, פיזית או/וגם מינית, נמשך לזכרים/גברים ונקבות/נשים. אדם אשר רגשית, פיזית או/וגם מינית, נמשך לאנשים מהמגדר שלו וממגדר אחר. משיכה זו אינה חייבת להיות מחולקת באופן שווה או להעיד על רמת עניין שווה בכל במגדרים או המינים אליהם הוא נמשך.


פאנסקסואל (Pansexual)

אדם אשר חווה משיכה מינית, רומנטית, פיזית או/וגם רוחנית כלפי אנשים מכל הזהויות/הביטויים המגדריות.

פוליאמורי/פוליאמוריות (Polyamory/Polyamorous)- מתייחס לפרקטיקה, או הרצון, או/וגם היצר להיות במערכות יחסים לא מונוגמיות בדרך שהיא אתית, כנה ומתוך הסכמה הדדית.

פוליאמורי/פוליאמוריות (Polyamory/Polyamorous)

מתייחס לפרקטיקה, או הרצון, או/וגם היצר להיות במערכות יחסים לא מונוגמיות בדרך שהיא אתית, כנה ומתוך הסכמה הדדית.


(מתוך האתרים Genderqueer and non-binary identities; Itspronouncedmetrosexual, 2013; Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer, Intersex, Asexual, Resource center)

4,792 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page